Het belang van CO2 tolerantie

 

Ben je snel buiten adem? Niet alleen als je sport, maar bijvoorbeeld als je stress ervaart? Een snelle hartslag zonder enige reden? Vaak heeft dit niks met je conditie te maken.

 

Mensen ademen zuurstof in en ademen kooldioxide (CO2) uit en ons is al lang geleerd dat kooldioxide een afvalproduct is (tenzij je een plant bent).

Voordelen van kooldioxide

 

πŸ’š CO2 maakt je spieren efficiënter. Wanneer je traint, gaat de bloedstroom naar de spieren en levert zuurstof. Om de zuurstof in de spier af te voeren, is CO2 nodig om het naar binnen te drijven. Hoeveel zuurstof we inademen maakt niet uit als het niet goed in de spieren kan worden gebruikt. Dit wordt het Bohr-effect genoemd. De hoeveelheid zuurstof die je inademt, is niet de bepalende factor voor hoe goed je spier die zuurstof gebruikt, CO2.

 

πŸ’š CO2 verbetert het herstel en vermoeidheid na inspanning. De sleutel tot het elimineren van metabole acidose en het herstellen van spierschade na inspanning is kooldioxide. CO2 is een antioxidant en voorkomt oxidatieve stress.

 

πŸ’š CO2 verbetert prestaties en uithoudingsvermogen. Neusademhaling tijdens inspanning verbetert de CO2-tolerantie en leidt tot grotere hartslagvariaties (HRV) en een gemakkelijkere hersteltijd. Je conditie wordt grotendeels bepaald door je vermogen om kooldioxidegehaltes te tolereren om zuurstof efficiënt te gebruiken.

 

πŸ’š CO2 stimuleert de stofwisseling. Het verhogen van het CO2-gehalte helpt om meer vet te verbranden en verbetert de metabolische omstandigheden. Vet wordt eigenlijk omgezet in kooldioxide en water. Dus als je vet verbrandt, gaat het verloren in de lucht die je uitademt, evenals zweet en urine. Dit is hoe de stofwisseling werkt.

 

πŸ’š CO2-tolerantie heeft betrekking op de algehele lichamelijke gezondheid. Een betere tolerantie van CO2 blijkt een voorspeller te zijn van een gezonde fysiologie, aangezien het een teken is van stress op het systeem. Neem nu eens slaapapneu. Slaapapneu is het verlies van zuurstof tijdens de slaap als de ademhaling stopt en steeds opnieuw begint. Mondademhaling draagt ​​hieraan bij omdat het te veel CO2 uitademt en ongefilterde lucht inademt. Het is aangetoond dat neusademhaling onder andere HRV, zuurstofverzadiging, bloeddruk, gezondheid van de hersenen en ontstekingsmarkers verbetert. Plak dus je mond dicht ‘s nachts en voel het verschil al vanaf de eerste nacht!

 

πŸ’š CO2-tolerantie heeft invloed op de geestelijke gezondheid. CO2-tolerantie is uitgebreid bestudeerd in de psychologie en blijkt een indicator te zijn van stresstolerantie en zelfregulerend vermogen. Een voorbeeld van een hoge emotionele reactiviteit zijn paniekaanvallen met snelle oppervlakkige ademhaling en snelle hartslag. CO2 bouwt zich snel op bij snelle oppervlakkige ademhaling (hyperventileren). Diep ademhalen kan iemand helpen kalmeren, maar het is het vermogen van het lichaam om de koolstofdioxide te verdragen dat het grootste verschil maakt.

 

πŸ’š CO2 verbetert de gezondheid van de hersenen. Artsen gebruiken CO2-therapie voor epileptische aanvallen. Het is aangetoond dat het toedienen van CO2 de convulsie tijdens de acute aanval binnen 1 minuut onderdrukt. Een ander fascinerend feit is dat er koolstofdioxide-chemoreceptoren zijn in het cerebellum, het deel van de hersenen dat de balans reguleert. Ademhaling beïnvloedt dus het evenwicht en het vestibulaire systeem past de ademhaling aan. Fascinerend!

 

Bronnen: Ademen om te presteren