Ademcoaching (met of zonder ijsbad)

Als Breathwork (Ademwerk) coach begeleid ik je naar meer bewustwording van je adempatroon en manieren om in verschillende  situaties zelf de controle over o.a. je gemoedstoestand te nemen. Zo kan je met simpele tools jouw eigen staat veranderen die tot grote gevolgen kunnen leiden. Met verschillende ademtechnieken ervaar je direct effect op fysiek, emotioneel, mentaal of spiritueel vlak. Een staat van zijn die je niet meer past of dient kan je eenvoudigweg veranderen door je ademhaling aan te passen. Aanpassingen in je adempatroon werken namelijk sneller dan bijvoorbeeld beweging of voedsel.

 

Denk eens aan een situatie van langdurige stress waar je aan bloot gesteld wordt. Hierdoor wordt je zenuwstelsel geactiveerd die vraagt om meer stofuitwisseling door middel van ademen. Je ademhaling versneld of verhoogd en daar begint je vicieuze cirkel van een aangepaste adempatroon. Je ademt jezelf letterlijk stressvoller dan nodig. Een aangepast adempatroon kan verschillende klachten veroorzaken als:

  • Vermoeidheid
  • Slecht slaappatroon
  • Emotionele stress
  • Paniekaanvallen
  • Vage pijnklachten bijv. rug- of buikklachten
  • Hyperventilatie of ademstop (apneu)

 

En het goede nieuws! We kunnen onze ademhaling zelf controleren en reguleren waardoor we ook onze eigen staat kunnen veranderen.

Werkwijze

1. Telefonische check-in

We checken voor je sessie in met een kosteloos telefoongesprek. Samen analyseren we je patronen en behoefte voor een sessie of een traject.

 

2. Sessie

De sessie begint met het invoelen in je lichaam. Tijdens een ademanalyse, bekijken we in welke staat je op dat moment bent. Op basis hiervan bepalen we welke technieken nodig zijn tijdens de coachingsessie. 

 

Tijdens de ademsessie kunnen we bijvoorbeeld kiezen voor down-regulerende ademtechnieken om uit een fight of flight staat weer tot rust te komen. Deze technieken zullen direct effect hebben op je staat van zijn, waarbij je veel rust in je lichaam en geest zult ervaren. Deze verandering van staat kan leiden tot inzichten, focus maar ook bijvoorbeeld ongekende ontspanning.

 

Een andere ademtechniek die gebruikt wordt tijdens een sessie is een ontregelende adem techniek. Hierbij begeleid ik je door verschillende adempatronen. Door deze techniek ontregel je als het ware jouw systeem, waardoor er zuurstof tekorten ontstaan in bepaalde delen van je lichaam. Dit kan ervoor zorgen dat emoties en gevoelens loskomen en daadwerkelijk gaan stromen. Evenals energie blokkades of opgeslagen trauma’s kunnen hierdoor voelbaar worden. Tijdens deze sessie zal er voldoende ruimte en tijd zijn om je systeem weer tot rust te brengen en de ervaring te integreren. 

 

Ook komt er Bodywork aan te pas.

Bodywork of lichaamsgerichte therapie is een luchtige en moedige, maar eenvoudige wijze om direct te werken met je klachten. Een therapie waar je zonder woorden kan werken. Of op een hele andere wijze contact leert maken met je lichaam. Het is een manier om (weer)contact te hebben met jouw; innerlijke weten, kompas, grenzen & spiritualiteit. En is een direct weg bij het oplossen van oa negatieve overtuigingen, blokkades & trauma.

 

Het lichaam slaat ervaringen op en heeft een eigen verhaal dat gehoord mag worden. Lichaams- en ademwerk ondersteunen je lichaam bij het vrij laten stromen en de verbinding met je zelf.

 

Bij lichaams- en ademwerk wordt je lichaam uitgenodigd om weer op een natuurlijke manier te stromen. Doordat je tijdens de sessie contact met jouw zelfregie hervind, leer je bewegen van uit je eigen kracht. Hierdoor ontstaat er weer vertrouwen tijdens het ontdekken van jouw eigen grenzen en jouw eigenheid bij wat er in je leeft.

 

Sommige ademtechnieken kunnen op je telefoon opgenomen worden, zodat je deze thuis verder kunt toepassen.

 

Welke techniek er ook aan bod komt, ik begeleid je binnen een veilige en rustige omgeving, waar ruimte is voor alles wat er zich op dat moment aandient. Geen urenlange ademsessies maar een minimale effectieve dosis.

 

Je kunt ook voor een aanvullend ijsbad kiezen. De voordelen hiervan lees je hieronder.

 

3. Afronding & advies

We sluiten de sessie af waarbij er ruimte is om je ervaringen te delen en vragen te stellen die omhoog komen. Daarnaast geef ik je advies over het verloop na de sessie. Bij de keuze voor een traject maken we een nieuwe afspraak.

 

4. Contact

Een aantal dagen na de sessie zal ik contact opnemen om te vragen hoe het met je gaat. Hierbij is er ruimte om vragen te stellen.

 

 

Praktische informatie

  • Zorg voor comfortabele kleding (indien je de sessie incl. ijsbad hebt gekozen, neem dan je zwemgerief, handdoek en eventueel badjas en slippers mee)
  • Zorg voor een nuchtere maag 
  • Kom op tijd (ben je te laat, is de sessie iets korter, maar toch heel waardevol!)
  • Betalen kan via overschrijving ten laatste één dag voor de sessie of op de dag zelf met payconiq
  • Annuleren of verzetten kan kosteloos tot 24 uur voor de afspraak
  • Alles wat tijdens de sessies besproken wordt is strikt vertrouwelijk
  • Neem tijd na de sessie voor een wandeling of om je dagboek of journal te schrijven

Ademcoaching

Deze sessie duurt 1 uur 15 min.

Voor een sessie ademcoaching kost € 80,-

(leden van Yoga Yina betalen € 70,-).


Ademcoaching incl. ijsbad

Deze sessie duurt 1 uur 45 min.

Voor een sessie ademcoaching kost € 120,-

(leden van Yoga Yina betalen € 100,-).


Indien je een afspraak voor een sessie ademcoaching moet afzeggen of verzetten, dan wordt je verzocht dit minimaal 24 uur vooraf door te geven. Afspraken die binnen 24 uur voor de sessie worden afgezegd, zullen volledig in rekening worden gebracht.

Locatie

Yogastudio Yoga Yina, Beekstraatkouter 78, 9031 Drongen



Ijsbad

 

Je kunt dus ook beslissen om een ijsbad (tussen april en september) te nemen of in de zwemvijver te dippen.

 

De voordelen van een ijsbad:

  • Je ervaart een schrikreactie waarbij adrenaline vrijkomt. Je gaat even kort ‘aan’, wat zowel fysiek als mentaal goed is. Je hartslag en ademhaling gaan tijdelijk omhoog, gevolgd door ontspanning van je hele lichaam en geest.
  • Door je open te stellen voor kou, treed je uit je comfortzone. De kans is groot dat je kou niet leuk vindt, omdat je de voordelen er nog niet van hebt ondervonden. Zodra je de voordelen van kou hebt ervaren, merk je al gauw dat je lichaam het aankan en dat het niet zo erg is als je dacht. Je leert loslaten. Je kunt er van alles van vinden in je hoofd, maar je lichaam weet wat het moet doen, dus vertrouw daarop. Laat spanning los en vertrouw op je eigen lichaam. Na de confrontatie met kou komen gelukshormonen vrij en voel je je goed.
  • Wanneer je lichaam in aanraking komt met kou, knijpen je bloedvaatjes samen. Je traint de elasticiteit van je bloedvaten, wat ervoor zorgt dat je bloed beter gaat stromen. Dit is bevorderlijk voor je hart, omdat je slagaders beter ondersteund zijn. Je rusthartslag daalt aanzienlijk na een aantal weken, omdat je hart minder hard hoeft te werken.
  • Kou activeert bruin vet. Dit is goed vet in tegenstelling tot wit vet, dat energie opslaat - en waar je dus van aankomt. Bruin vet gebruikt energie om je lichaam warm te maken.